Η πυραμιδική απάτη της Herbalife και των εταιρειών δικτυακού marketing

Έχουμε διερευνήσει μία τεράστια απάτη μέσω της οποίας το Eλληνικό Δημόσιο δεν μπορεί να εισπράξει φόρους και πολύ μεγάλες ασφαλιστικές εισφορές στην πιο κρίσιμη στιγμή για την οικονομία της Ελλάδας. Επιπλέον χιλιάδες νέοι απασχολούνται σε αυτές τις πολυεθνικές MLM του περίφημου «δικτυακού marketing», μπαίνοντας σε γρανάζια απάτης και φοροδιαφυγής (δειγματίζουν, προωθούν και μεταπωλούν προϊόντα, χωρίς καμμία απόδειξη είσπραξης). Οι εταιρείες αυτές τους απασχολούν ως πωλητές επί της ουσίας, αποκρύπτοντάς το αυτό (και έτσι δεν προβαίνουν σε προσλήψεις ή πληρωμή εργοσήμου ως όφειλαν).

Το άρθρο αυτό έχει σαν σκοπό να αποκαλύψει μία από τις πιο μεγάλες αιμορραγίες φορολογικής απάτης και μη απόδοσης ασφαλιστικών εισφορών από τις εν λόγω πολυεθνικές.

Το «σύστημα πυραμίδα» της HERBALIFE και άλλων εταιρειών δικτυακού marketing, που υπόσχεται μεγάλα οφέλη με την εισαγωγή νέων «μελών» στο σύστημα, πλήττει τα οικονομικά συμφέροντα χιλιάδων συμπολιτών μας και είναι καταφανώς παράνομο, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.

Αντικείμενο των εταιρειών αυτών είναι η λειτουργία και προώθηση ενός πυραμιδικού συστήματος πωλήσεων, συνήθως προϊόντων συμπληρωμάτων διατροφής και περιποίησης σώματος, όπου το μέλος θεωρεί ότι έχει την ευκαιρία να έχει μεγαλύτερο όφελος με την «εισαγωγή άλλων μελών στο σύστημα», καθώς θα καρπώνεται προμήθειες από τις πωλήσεις και τις εγγραφές αυτών των μελών.

Με βάση τη σχετική νομοθεσία, τα πυραμιδωτά συστήματα πωλήσεων (πυραμίδες) απαγορεύονται και θεωρούνται αθέμιτες εμπορικές πρακτικές. Πυραμιδικό σύστημα πωλήσεων θεωρείται ένα σύστημα κατά το οποίο ο καταναλωτής έχει τη δυνατότητα να εγγραφεί ως μέλος και ταυτόχρονα του δίνεται η δυνατότητα να εγγράψει και άλλα μέλη. Ο καταναλωτής ανάλογα με τον αριθμό των άλλων μελών που θα εγγράψει, θα τυγχάνει και του ανάλογου οικονομικού ή άλλου οφέλους (πχ προωθούν ως δώρα, ταξίδια κλπ).

Πάντα σε όλες τις εκδηλώσεις της HERBALIFE και των άλλων εταιρειών MLM (multilevel marketing) που διοργανώνονται σε ξενοδοχεία σε όλην την Ελλάδα για προώθηση της εμπορικής πρακτικής της πυραμίδας, χρησιμοποιούνται μέθοδοι με επίκεντρο την ψυχολογία των ακροατών και τη δημιουργία κλίματος ενθουσιασμού. Παρουσιάζουν στοιχεία και δημιουργούν προσδοκίες που ευνοούν την υπογραφή συμβολαίου ή την καταβολή κάποιου ποσού ως συνδρομής μέλους ή άλλης μορφής συνδρομής, χωρίς ιδιαίτερο προβληματισμό και χωρίς την εκτίμηση των πιθανών κινδύνων για τα οικονομικά συμφέροντα.

 

Τι είναι η «πυραμίδα των MLM εταιρειών» και πώς εξαπατά σήμερα χιλιάδες αθώους πολίτες;
Eίναι μία πυραμίδα επικίνδυνων διαστάσεων (εμφανίζεται με διάφορους όρους στην αγορά, όπως: επιχείρηση οργάνωσης δικτύων καταναλωτών, επιχείρηση πολυεπίπεδου marketing, επιχείρηση δικτυακού marketing). Είναι ένα απατηλό σύστημα για να βγάλει κάποιος χρήματα, το οποίο απαιτεί ένα ατελείωτο ρεύμα στρατολογημένων νέων μελών για την υποτιθέμενη επιτυχία. Οι συμμετέχοντες
α) αποδίδουν χρήματα (μέσω προμηθειών ενός περίεργου αλγόριθμου) σʼ εκείνους που τους στρατολόγησαν και
β) στρατολογούν νέα μέλη για να βγάλουν και αυτοί χρήματα.

Η όλη απάτη καλύπτεται με τη λεγόμενη «επιχειρηματική ευκαιρία» από τη «μεγάλη πολυεθνική» – έτσι διαφημίζεται, και το πρόσχημα είναι ότι απλά θέλουν να προωθήσει κάποια προϊόντα και τίποτε άλλο (ισχυρίζονται ότι δεν είναι ούτε πλασιέ, ούτε telemarketing). Τα ποσά που υπόσχεται η HERBALIFE ή παρόμοιες εταιρείες (έχουν ψεύτικες ιστορίες επιτυχίας από 3,000 έως 40,000 ευρώ το μήνα) είναι από μόνα τους ύποπτα.
Η HERBALIFE μπορεί να απεικονιστεί σαν ένα τρισδιάστατο τρίγωνο. Σαν πυραμίδα θα ξεκινούσε από έναν άνθρωπο στην κορυφή, με 10 άτομα κάτω από αυτόν (οι οποίοι λέγονται downlines), 100 κάτω από αυτούς, 1000 παρακάτω κλπ. Ένα διάγραμμα θα μας βοηθούσε να το δούμε αυτό:

1
10
100
1,000
10,000
100,000
1,000,000
10,000,000
100,000,000
1,000,000,000
10,000,000,000


Τα βασικά συστατικά του MLM (προγράμματος πολυεπίπεδου marketing) της
HERBALIFE είναι τα εξής:

Επιχειρηματική Ευκαιρίαλένε ότι η ευεξία είναι το μέλλον και τα προϊόντα που προωθούν, τα καλύτερα της αγοράς.
Εγγραφή επί πληρωμή στο πρόγραμμαμε αγορά του πακέτου εγγραφής (τιμή 55-60 ευρώ).

Υλικό προώθησης πωλήσεων υποαπάτες μέσα στις απάτες που τα ίδια είναι. Αυτά είναι τα distributor kits με διαφημιστικό υλικό, DVD και βιβλία σχετικά με το πρόγραμμα και τον τρόπο δουλειάς.

Εκπαιδευτικά Σεμινάρια (BBS, έτσι αναφέρονται) άλλος ένας ωραίος τρόπος αφαίμαξης των θυμάτων είναι τα «εκπαιδευτικά σεμινάρια» που οργανώνονται σε όλη την Ελλάδα από τη HERBALIFE για να «εκπαιδεύσουν» τους συνεργάτες σχετικά με τις πωλήσεις. Δεν γίνεται σχεδόν καθόλου πραγματική εξάσκηση, μόνο χοντρά λόγια για το πώς θα πλουτίσουν όλοι στο μέλλον και γενικολογίες για να κρατάνε το ηθικό ψηλά. Μόνο τα άτομα στην κορυφή κερδίζουν λεφτά (οι εγκέφαλοι της πυραμίδας).

Το ποσοστό παραίτησης από τη HERBALIFE είναι τεράστιο – οι περισσότεροι (και πιο τυχεροί) τα παρατάνε αμέσως αφού διαπιστώσουν ότι δεν πάει μακρυά. Στους εναπομείναντες που θα το παλέψουν, οι ανώτεροί τους θα πούν ότι είναι οι «επιτυχημένοι», οι «εκλεκτοί», οι «πραγματικοί στρατιώτες», δηλαδή πέτυχαν να εξαπατήσουν άλλους οι οποίοι πιθανόν να ξοδέψουν μερικά λεφτά και μετά να παραιτηθούν.

Σήμερα λοιπόν, σύμφωνα με τις ελληνικές αρχές, η πολυεθνική εταιρεία HERBALIFE, με μεγάλη παρουσία στην ελληνική αγορά, έχει εφεύρει την απασχόληση 1200-1500 ατόμων, που προωθούν τα προϊόντα της με διάφορες μεθόδους: σταντ ενημέρωσης και διανομή φυλλαδίων στον δρόμο (τα λένε «αξιολόγηση ευεξίας»), δειγματισμούς προϊόντων διατροφής και περιποίησης σώματος σε σπίτια και άλλους χώρους.
Το οικονομικό έγκλημα που συντελείται, συνίσταται σε δύο άξονες:

  1. Η εταιρεία αυτή βάζει τα άτομα αυτά που υπογράφουν μία ψεύτικη σύμβαση καταναλωτή. (Ξέρετε καταναλωτές να βγαίνουν στον δρόμο να προωθούν προϊόντα; Αγοράζετε εσείς προϊόντα από κατάστημα λιανικής και βγαίνετε να τα προωθήσετε στον δρόμο;) Οι χιλιάδες αυτοί νέοι προωθούν και μεταπωλούν προϊόντα (με κέρδος λιανικής για αυτούς) στο 90% των περιπτώσεων χωρίς να δίνουν απόδειξη.
  2. Το πιο σημαντικό είναι ότι με την απάτη αυτή (μία από τις μεγαλύτερες που έχουν στηθεί ποτέ στη χώρα μας από πολυεθνική εταιρεία, με βάση αυτήν την περίφημη «αίτηση καταναλωτή-μέλους»), η πολυεθνική βάζει στα γρανάζια της 400 νέους κάθε μήνα. Τόσους εγγράφει (δηλ απασχολεί για την προώθηση των προϊόντων της). Αυτοί όλοι κάνουν προώθηση των προϊόντων της και η HERBALIFE δεν πληρώνει καμμία εργοδοτική εισφορά. Οι περισσότεροι από αυτούς πληρώνονται με απόδειξη δαπάνης, δηλ. έχουν μία πενιχρή αμοιβή 100-150 ευρώ το μήνα, αλλά δεν έχουν Ασφάλιση. Αποτέλεσμα: η εξαθλίωσή τους.

 

Δείτε επίσης: Η απάτη των εταιριών τύπου πυραμίδα και ο Αρτέμης Σώρρας

 

Γ. Ν.