Φάκελος Ίμια: Η μοιραία νύχτα

«Γεια σας αδέλφια! Βλέπω τ’ απόσκια σας τα ηλεκτρικά και χαιρετώ σας. Χρόνια Πολλά πρωτύτερα στον ίδιο τόπο σας υμνούσα, μα δεν σας έβλεπα. Γιατί ‘μουν ζωντανός. Μα τώρα, που ‘χασα την παλιά ζωή σαν μου ‘μελε στις διώξεις, στις εξορίες, στις φυλακές, σαν φάντασμα να διαβώ κι εγώ, ναι, ε τώρα πια σας βλέπω. Και σας ασπάζομαι.

Και σας ζηλεύω. Μεγάλη η Μοίρα σας, τρανή. Βάλατε τον βίο εμπρός στον θάνατο και τον κάματε αθάνατο. Μυρίζει η ψυχή σας ζωντάνια, χάρη στη νίκη της πράξης σας. Ενώ των άλλων, που υπέστειλαν σημαίες, είναι το βλέμμα τους νεκρό από τη ντροπή της ήττας. Κι είναι η ματιά ενός ολάκερου λαού, που κάθε μέρα γονατίζει σ’ έξω και μέσα εχθρούς, κατεβασμένη, δειλή, ψοφοδεής. Τυχεροί εσείς που ενωθήκατε για πάντα με τους άλλους νεκρούς της αιώνιας Ελλάδας. Τυχεροί εσείς που ξεφύγατε απ’ την αθλιότητα της εποχής και γίνατε στοιχεία του Αιγαίου. Θα σας θωρούν οι ζωντανοί ψαράδες κι οι αγέννητοι ναυτικοί καταμεσής της θύελλας, στην κορφή των κυμάτων απάνω, και θα σταυροκοπιούνται.

Μεγάλο τ’ όνομά σας! Σιμά σε Ποσειδώνα κι Άη-Νικόλα η θύελλά σας θα φυλάττει τα υδάτινα σύνορα, όταν ο κόσμος όλος χαθεί κι η φωτιά ματαγεννήσει έναν νέο από τη στάχτη του. Έχετε γεια!»

ΠΕΡΙΑΝΔΡΟΣ ΑΝΔΡΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΣ. Φυλακές Κορίνθου, 27-1-2007


 

Το χρονικό της κρίσης των Ιμίων

  • 26 Δεκεμβρίου 1995: Το τουρκικό φορτηγό πλοίο «Φιγκεν Ακάντ» προσαράζει στις βραχονησίδες Ίμια. Ο Τούρκος πλοίαρχος ισχυρίζεται ότι βρίσκεται σε τουρκικά χωρικά ύδατα και αρχικά αρνείται να δεχθεί βοήθεια από ελληνικά μέσα έρευνας και διάσωσης.
  • 28 Δεκεμβρίου: ελληνικά ρυμουλκά απεγκλωβίζουν το τούρκικο πλοίο και οδηγείται στην Τουρκία.
  • 29 Δεκεμβρίου 1995: Το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών εκδίδει ρηματική διακοίνωση, στην οποία τα Ίμια χαρακτηρίζονται ως τουρκικό έδαφος.
  • 10 Ιανουαρίου 1996: Η Ελλάδα απορρίπτει τους ισχυρισμούς του τουρκικού ΥΠ.ΕΞ. με άλλη ρηματική διακοίνωση, στην οποία αναφέρεται η συνθήκη των Παρισίων του 1947, με την οποία οι βραχονησίδες Ίμια παραχωρήθηκαν από την Ιταλία στην Ελλάδα, κατά την ενσωμάτωση των Δωδεκανήσων.
  • 4 Ιανουαρίου: Ο Αμερικάνος πρόεδρος, Μπιλ Κλίντον, σε επιστολή του προς Ελληνοαμερικανό γερουσιαστή, αναφέρει: Φοβάμαι θερμό επεισόδιο.
  • 19 Ιανουαρίου: Στην Ελλάδα πρωθυπουργός γίνεται ο Κ. Σημίτης.
  • 25 Ιανουαρίου 1996: Ο δήμαρχος Καλύμνου, Δ. Διακομιχάλης συνοδευόμενος από τον Αστυνομικό Διευθυντή της Καλύμνου, Γ. Ριόλα, υψώνουν στα Ίμια την ελληνική σημαία.
  • 28 Ιανουαρίου 1996: Μία ομάδα Τούρκων δημοσιογράφων της εφημερίδας «Χουριέτ» προσεγγίζει τα Ίμια με ελικόπτερο, υποστέλλει την ελληνική σημαία και υψώνει την τουρκική. Άνδρες του περιπολικού «Παναγόπουλος» στις 08:00 αντιλαμβάνονται την τουρκική σημαία.

Ο αρχηγός Γ.Ε.Ν. δίνει εντολή στον πλοίαρχο του περιπολικού «Αντωνίου» να σπεύσει στα Ίμια, να αφαιρέσει την τουρκική σημαία και να υψώσει ξανά την ελληνική. Ο Αρχηγός Γ.Ε.Ν. επικοινωνεί με τον Αρχηγό Γ.Ε.ΕΘ.Α., ναύαρχο Λυμπέρη, τον οποίο ενημερώνει για τα γεγονότα. Ο Αρχηγός Γ.Ε.ΕΘ.Α. επιδοκιμάζει τις κινήσεις του Α/Γ.Ε.Ν. και παράλληλα ενημερώνει τον υπουργό Εθνικής Αμύνης, Γεράσιμο Αρσένη.

Όπως αναφέρει ο ίδιος ο ναύαρχος Λυμπέρης, επικοινωνεί με το Ναυτικό Διοικητή Αιγαίου, αρχιπλοίαρχο Ι. Καλλιγιάννη, τον οποίο συμβουλεύει όπως η σημαία υψωθεί μέσω δημάρχου Καλύμνου και όχι απευθείας από το πολεμικό πλοίο. Η επικοινωνία, όμως, δεν κατέστη δυνατή με το πλοίο και η σημαία υψώθηκε από το πλήρωμα του περιπολικού «Αντωνίου» .

 

  • 30 Ιανουαρίου 1996: Δημοσιεύεται σχέδιο, σύμφωνα με το οποίο οι Τούρκοι διεκδικούν το σύνολο των βραχονησίδων, οι οποίες βρίσκονται κοντά στα Τουρκικά παράλια.

– Από το πρωί στην περιοχή επικρατεί ένταση

– Το απόγευμα, ελληνικά και τουρκικά πολεμικά πλοία έχουν σπεύσει στην ευρύτερη περιοχή των Ιμίων και βρίσκονται σε διάταξη μάχης.

– Ταυτόχρονα, άνδρες των Ο.Υ.Κ. αποβιβάζονται στα Ανατολικά Ίμια και δυνάμεις των Ειδικών Δυνάμεων στην Καλόλιμνο.

– Στις 23:00: διατάσσεται επιστράτευση στις στρατιωτικές δυνάμεις Έβρου και νήσων του Αιγαίου.

 

  • 30/31 Ιανουαρίου 1996: Τη νύχτα, οι καιρικές συνθήκες είναι εξαιρετικά κακές. Βρέχει συνεχώς και η ορατότητα στην κυριολεξία είναι μηδέν.

Στη 01:15 Τούρκοι κομάντος διαφεύγουν της προσοχής των στελεχών του Πολεμικού Ναυτικού που επιτηρούν τα Ίμια και αποβιβάζονται στη μικρή Ίμια, στην οποία δε βρίσκονται ελληνικές στρατιωτικές δυνάμεις. Υψώνουν την τουρκική σημαία. Θα παραμείνουν επτά ώρες.

Το γεγονός διαπιστώνεται από το περιπολικό «Αντωνίου» και επιβεβαιώνεται από ελικόπτερο ΑΒ-212 ASW της Φρεγάτας «Ναυαρίνο».

Στις 5:30 το ελικόπτερο επιστρέφοντας καταπέφτει στη θάλασσα. Σκοτώνονται οι αξιωματικοί που επέβαιναν, Χ. Καραθανάσης, Ε. Γιαλοψός, Π. Βλαχάκος.

– Το ΚΥΣΕΑ, ύστερα από μαραθώνια σύσκεψη, απορρίπτει το ενδεχόμενο ανακατάληψης των Ιμίων, για να αποφύγει την πολεμική σύρραξη.

 

  • Στις 06:10 το πρωί, οι υπουργοί Αμύνης και Εξωτερικών, Γ. Αρσένης και Θ. Πάγκαλος, ανακοινώνουν τη συμφωνία που επιτεύχθηκε μεταξύ Αθήνας και Άγκυρας με προσωπική παρέμβαση του Προέδρου των Η.Π.Α., Μπιλ Κλίντον, και του διαμεσολαβητή Ρ. Χόλμπρουκ.

Οι ελληνικές δυνάμεις αποχωρούν από τα Ίμια παίρνοντας μαζί και την ελληνική σημαία. Το ίδιο πράττουν και οι Τούρκοι καταδρομείς.

Βίντεο: Η μοιραία πτήση του ελικοπτέρου


ΓΙΑΤΙ ΕΠΕΣΕ ΤΟ ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΟ ΣΤΑ ΙΜΙΑ;

 

Στις 19 Νοέμβριου του 2005, ο γνωστός Τούρκος δημοσιογράφος- ερευνητής, Tutkun Akbaş, αναφερόμενος στην μεγάλη κρίση των Ιμίων και στο περιστατικό της πτώσης του ελληνικού ελικοπτέρου με τα τρία τραγικά θύματα, αποκάλυψε στην ιστοσελίδα της τουρκικής εφημερίδας, «Habertürk», ότι τα ηλεκτρονικά συστήματα του ελικοπτέρου είχαν καταρρεύσει και αυτό προκάλεσε την πτώση του. Οι ισχυρισμοί του Τούρκου δημοσιογράφου σίγουρα είναι και μια ομολογία από τουρκικής πλευράς, η οποία δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν έχει τύχει της ανάλογης έρευνας για τα πραγματικά αιτία του θανάτου των ηρωϊκών, υποπλοίαρχου Χριστόδουλου Καραθανάση, υποπλοίαρχου Παναγιώτη Βλαχάκου και του αρχικελευστή, Έκτορα Γιαλοψού.

Την εποχή εκείνη η Διοίκηση του τουρκικού Στόλου βρίσκονταν στο Gölcük από όπου και μεταφέρθηκε στην Σμύρνη μετά τον σεισμό του 1999 και την καταστροφή της βάσης που στα ερείπια της θάφτηκαν περί τα 200 στελέχη του
τουρκικού στόλου. Από το Gölcük  δόθηκε η εντολή το βράδυ στις 30 Ιανουαρίου με το κωδικό νούμερο, D-346. Σήμανε συναγερμός σε όλη την περιοχή του Αιγαίου, στον ναύσταθμο του Aksas, στο Κέντρο Εκπαίδευσης στην Φώκαια ενώ στην Άγκυρα το Εθνικό Συμβούλιο συνεδρίαζε σε συνεχή βάση και από εκεί δόθηκε η εντολή να αποβιβαστούν στην δεύτερη Ίμια οι Τούρκοι κομάντος.

Ο Tutkun Akbaş, που παρουσίασε την έρευνα του και στο γνωστό ομώνυμο τουρκικό τηλεοπτικό κανάλι, Habertürk, υποστήριξε ότι οι Τούρκοι εκείνη την βραδιά από το «Κέντρο Πολεμικών Επιχειρήσεων» στον ναύσταθμο του Aksas, κοντά στην περιοχή των Ιμίων, παρακολουθούσαν τις ελληνικές κινήσεις. Σύμφωνα με τις αποκαλύψεις του, η Τουρκία είχε πρόσφατα προμηθευτεί τελευταίου τύπου συστήματα ηλεκτρονικής παρακολούθησης και παρεμβολών γερμανικής παραγωγής και με την βοήθεια «ειδικών» Γερμανών συμβούλων τα είχε εγκαταστήσει σε ένα εδικό ναρκαλιευτικό πλοίο που είχε εξοπλιστεί την πιο προηγμένη τεχνολογία στον τομέα της ηλεκτρονικής παρακολούθησης και των ηλεκτρονικών παρεμβολών. Εκεί έφτασε η κωδική διαταγή, D-346, με οδηγίες για την ηλεκτρονική επιχείρηση.

Την δεδομένη κρίσιμη στιγμή είχαν εκπέμψει ισχυρές ηλεκτρονικές παρεμβολές στην περιοχή της κρίσεως. Σύμφωνα με τις πληροφορίες του Τούρκου δημοσιογράφου, το ειδικό αυτό ναρκαλιευτικό είχε την δυνατότητα ακόμα και τις ραδιοφωνικές επικοινωνίες μεταξύ των ελληνικών πλοίων να τις καταγράφει. Οι παρεμβολές αυτές, όπως αναφέρεται, μπλόκαραν το ελληνικό σύστημα επικοινωνιών ενώ επηρέασαν και τις επικοινωνίες μεταξύ των ίδιων των τουρκικών δυνάμεων και του Κέντρου. Μεταξύ των άλλων είχαν μπλοκαριστεί, σύμφωνα με τους ισχυρισμούς του Τούρκου δημοσιογράφου-ερευνητή και τα συστήματα εκτόξευσης των πυραύλων που βρίσκονταν και στους δυο στόλους. Το μπλοκάρισμα είχε προγραμματιστεί να διαρκέσει μέχρι τις 5 η ώρα το πρωί. Ακόμα και οι τηλεφωνικές επικοινωνίες είχαν μπλοκαριστεί σύμφωνα με τον Τούρκο δημοσιογράφο.

Στη 1 Φεβρουαρίου 1996 η εφημερίδα «Απογευματινή» αποκαλύπτει εμπιστευτικό σήμα του πιλότου του ελικοπτέρου που έστειλε στις 4.49 τα ξημερώματα της 31ης Ιανουαρίου.

 Ο πιλότος ανέφερε κατά λέξη προς τη φρεγάτα «Ναυαρίνο»: «Έχω ένδειξη master caution (γενική ηλεκτρονική βλάβη), emergency (κίνδυνος)».

Σύμφωνα με τους ειδικούς, η ένδειξη master caution σημαίνει ότι είτε το ελικόπτερο δέχεται ηλεκτρονική παρεμβολή, είτε ότι υπάρχει μηχανική βλάβη, οπότε και ανάβει το αντίστοιχο λαμπάκι. Αμέσως μετά, όμως, ο πιλότος προσθέτει: «αλλά το λαμπάκι δε δείχνει τίποτε».

Οι παρεμβολές αυτές προκάλεσαν, όπως ισχυρίστηκε ο Tutkun Akbaş, το μπλοκάρισμα των ηλεκτρονικών συστημάτων του ελληνικού ελικοπτέρου, με αποτέλεσμα στην συνέχεια την πτώση του. ]

Yunanistan kardak’ ta elektonik harple felç oldu = Κατέρρευσε το ηλεκτρονικό πολεμικό σύστημα της Ελλάδας στα Ίμια.

 

Διαβάστε περισσότερα για τα γεγονότα της κρίσης των Ιμίων εδώ: Ζαχαρίας Μίχας, Δημήτρης Αδαμόπουλος – Ίμια-1996: Η Αλήθεια

Πηγές: http://www.elliniko-fenomeno.gr/2014/01/φακελοσ-ιμιαδωδεκα-χρονια-μετα/

http://nikosxeiladakis.gr/γιατι-επεσε-το-ελικοπτερο-στα-ιμια/